El passat 14 de novembre la PTP es va reunir amb representants de l’Agrupació Motera de Catalunya (AMC) en el marc de la polèmica generada a partir de l’antiga il·lustració de l’apartat “Més seguretat vial, contra els accidents” de la campanya “El Transport Públic ens dona més”. Els representats d’aquesta associació van manifestar el malestar dins d’alguns col·lectius moters perquè al seu judici la imatge era una ofensa contra els motoristes que patien els accidents de trànsit i estava orquestrada per l’administració pública. Des de la PTP es va explicar que totes les imatges de la campanya havien estat desenvolupades per l’associació i que els patrocinadors -públics o privats- no havien participat directament en el seu disseny. Sobretot es va insistir en què la intenció d’aquest missatge no era explicar la causalitat o culpabilitat dels accidents, sinó el risc de patir-los per part dels passatgers, i que el transport públic tenia unes ràtios d’accidentalitat i perillositat molt inferiors que la moto i el cotxe, d’acord amb les dades disponibles i publicades al mateix web Mestransportpublic.cat. En zona urbana de Barcelona, s’havia relacionat el nombre d’accidents soferts per cada mode de transport amb el seu nombre de desplaçaments (etapes) que satisfà; mentre que a les carreteres i trens interurbans espanyols s’havia relacionat el nombre d’accidents de cada mode amb els quilòmetres que recorren i amb el nombre de passatgers que duen. Les fonts de les xifres s’indiquen a cada infografia.
Durant la reunió, la PTP es va comprometre amb l’AMC a revisar la il·lustració que comunicava aquest missatge, sense desvirtuar el concepte. En aquest sentit es va decidir aplicar alguns retocs a la campanya per reforçar el missatge de seguretat al transport públic i evitar en la mesura del possible el debat sobre les causalitats. Aquests canvis han consistit en substituir les ferides i lesions dels personatges associats a moto i cotxe per cares de preocupació en la conducció, dibuixar-los incorporant sistemes de seguretat passiva (casc i cinturó respectivament) i no vestir el motorista amb uniforme de carreres.
La PTP vol agrair les mostres de suport a la campanya, especialment de persones usuàries de la moto i del transport públic, front l’assetjament d’algunes persones radicalitzades a través de les xarxes socials. Així mateix, volem recordar que la patronal motera Anesdor, de qui se presuposa un mínim de fons i formes, no ha fet cap comunicació formal a la PTP per expressar el seu punt de vista i s’ha limitat a repetir les injustes acusacions cap a la campanya de “criminalització” contra un col·lectiu vulnerable. Com s’ha insistit al llarg d’aquests mesos, la secció “Més seguretat vial, contra els accidents” és només una petita part de la campanya “el Transport Públic ens dona més” que volia posar l’accent en el concepte de risc i no de causalitat. Sensibles a les reaccions generades, hem aplicat els esmentats retocs al dibuix i sentim que algunes persones s’hagin pogut sentir ofeses.
Des de la PTP pensem que la moto, i especialment la bicicleta elèctrica i convencional, també són part de la solució al problema de la congestió si avancem en seguretat, civisme i reducció d’emissions i sorolls. Però la principal solució de mobilitat, fins i tot a la ciutat europea amb més motos per habitant, Barcelona, és el transport públic, que actualment satisfà cinc vegades més la demanda de mobilitat que les dues rodes motoritzades. El metro, el bus, el tren i el tramvia feien possibles 2.369.000 desplaçaments en dia feiner de l’any 2017 a Barcelona, davant el 1.086.000 del cotxe i els 450.000 de la moto.
La campanya “el transport públic ens dona més” precisament reivindica que aquesta mobilitat redueix de forma neta la congestió amb les millors ràtios de seguretat per als passatgers i sota el principi d’equitat social, ja que el 45% de la població catalana no té permís de conduir.